Puutetundlik ekraan tegevusteraapias

Puutetundliku ekraani tehnoloogia kasutamine tegevusteraapia kontekstis

Refereeris: Kristina Sintjuk
Tegevusteraapia üliõpilane 

Käesolev kokkuvõte on tehtud artiklist, mille eesmärk on näidata puutetundliku ekraani tehnoloogia ning erinevatele mobiilseadmetele mõeldud tarkvara (kõnekeeles ka mobiiliäpp) efektiivset kasutamist tegevusteraapia kontekstis. Artiklis kirjeldatakse peenmotoorika probleemidega patsiendi näitel antud tehnoloogia eelist klassikalise meetodi üle. Samuti näidatakse patsiendi järkjärgulist edukäiku ning saavutusi ja tuuakse mobiilseadmete näiteid, mida saab tegevusteraapias rakendada.  

Klient on 29-aastane meesterahvas, kelle tegevusteraapia ravi klassikaliste meetoditega kestis üle kolme kuu, kuid ei andnud soovitud tulemusi. Klient püstitas teraapia järgmise lõppeesmärgi, milleks oli iseseisvalt särgi nööpide kinnitamine. Enne ravi alustamist vajas ta täielikult kõrvalabi, peenmotoorika häired on olnud takistuseks teistele igapäevaelu tegevustele, näiteks riiete luku kinnitamine, kingapaelte sidumine, hambapasta korgi lahti ning kinni keeramine jms. Oluliseks takistuseks oli ka see, et klient kaotas huvi klassikalise ravi läbiviimise vastu, tundes, et see on igav ja monotoonne. Ka teraapias antud kodutöid teostas ta vastumeelselt, kuna ta ei tundnud oma eesmärgi suunas liikumist.

Enne, kui kliendile pakuti puutetundliku ekraani tehnoloogia kasutamist teraapias, veendus tegevusterapeut, et klient oli varem nutitelefoni ja selle tarkvara aktiivne kasutaja. Ainult väike hulk tarkvara rakendustest olid mõeldud peenmotoorika harjutamiseks ja nendest kõige tõhusamaks kujunes rakendus nimega “Dexteria”. Selle loomise protsessis konsulteeriti tegevusteraapia spetsialistidega. See rakendus on tasuline ja on saadaval Androidile ja Ipadile. “Dexteria” parandab käe ja sõrmede peenmotoorikat peale insulti ja vigastusi ning koostab automaatse aruande kliendi poolt teostatud harjutuste kohta, mida klient saab hiljem elektrooniliselt saata oma tegevusterapeudile. Tegevusterapeut omakorda peaks alati pöörama tähelepanu tahvelarvuti või mobiiltelefoni ekraani õigele asendile, selleks, et kliendi ranne oleks mugavas asendis lisapingutuste vältimiseks. Parimate tulemuste saavutamiseks on vaja teha “Dexteria” rakenduse harjutusi regulaarselt, lühiajaliste raviseansside jooksul. Harjutused põhinevad kordusmeetodil, kuid on samal ajal põnevad ning hoiavad kliendi tähelepanu ja säilitavad tema huvi. Klient sai 30-minutilist terapeutilist seanssi igal nädalal 10 nädala jooksul. Tegevusterapeut valis “Dexteria” harjutusi “tap it” ja “ pinch it” osast. Kodutööks pidi klient harjutama iga osa 10 minutit ning lisaks sellele mängima 20 minutit mänge “Fruit Ninja” ja “World Darts”, et arendada ja kinnistada oma oskuseid. Kaks viimast olid kliendi lemmikmängud, mis aitas kaasa teraapia tugevamale mõjule, kuna klient harjutas rõõmuga.

Kasutades NHPT (nine-hole peg test) testi hindamiskriteeriumina, oli kliendi tulemus algtulemusest 50% kõrgem. See tulemus saavutati 10 nädala jooksul alates ajast, kui võeti kasutusele puutetundliku ekraani tehnoloogia meetod. 5. nädalaks sai klient lõppeesmärgi (särgi nööpide kinnitamine iseseisvalt) ülesandega hakkama 4 minuti ja 47 sekundi jooksul ning 10. nädalaks vähem kui 2 minuti jooksul. Samuti 10. ravinädalaks oli klient võimeline kinnitama riiete lukku, siduma kingapaelu ja keerama hambapasta korgi lahti ning kinni iseseisvalt. See kõik lubas kliendil saada mitte ainult iseseisvamaks, vaid ka tõstis oulisel määral tema enesehinnangut.   

Puutetundliku ekraani tehnoloogia meetodi eeliseks on selle kättesaadavus ja odavus, kuid ka samuti ülesannete lihtsus ja tõhusus. Tegevusterapeut saab kasutada “Dexteria“ rakendust peenmotoorika oskuste arenemiseks mitte ainult täiskasvanutel, vaid ka lastel, reguleerides ülesannete raskusastet. Tulevikus on plaanitud “Dexteria“ rakendust parandada ja täiustada tegevusterapeutide ja teiste spetsialistide kaasabiga.

Kasutatud kirjandus

Jones, M., Jordan, E. (2017). Putting fun back at your fingerprints. OT News, 25 (3), 2022. 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s